Sinds december hebben we een nieuwe omgevingsmanager binnen het programma Datastromen. Audrey Verbeek past perfect in ons team: ze werkt al 32 jaar voor Aa en Maas en is een enthousiaste verbinder. Afgelopen maart startte ze al als omgevingsmanager binnen het hWh-programma Waterketen. Nu vertelt ze enthousiast over de uitbreiding van haar werk en de stip(pen) die zij ziet aan de horizon.

En toen was je ineens omgevingsmanager voor twee hWh-programma’s…

Audrey Verbeek

Ja, klopt. Bij Aa en Maas werk ik als consulent geo-informatie. Vanuit die rol nam ik twee jaar terug de kartrekkersrol van de gebruikersgroep van DAMO Afvalwaterketen op me. Het doel van dit datamodel is om meer inzicht te krijgen in allerlei zaken binnen de afvalwaterketen. Denk aan de specificaties (maten, materialen, leeftijd, etc.) van assets, zoals gemalen, transportleidingen en appendages. Omdat DAMO-Afvalwaterketen toen net was opgeleverd door het Waterschapshuis, was draagkracht binnen de gebruikersgroep essentieel voor de doorontwikkeling ervan. Eerst was er nog niks aan structuren en standaarden. Daarom zocht ik veel contact met andere waterschappen. Mijn volgende stap, naar een baan als omgevingsmanager bij het hWh-programma Waterketen, was hierdoor klein. En ook de stap naar Datastromen voelt logisch. Nu werk ik drie dagen voor hWH en nog maar één dag voor Aa en Maas.

Hoe hebben de programma’s Waterketen en Datastromen met elkaar te maken?

Je kunt het eigenlijk zien als een parapluconstructie. Het programma Datastromen is overkoepelend voor de primaire hWh-programma’s Watersysteem, Waterketen en Waterveiligheid. In alledrie de programma’s gaat het om het verzamelen en gestandaardiseerd beschikbaar maken van data voor verschillende gebruikersgroepen. Rioolbeheerders willen andere informatie gebruiken dan hydrologen, maar beiden hebben informatie nodig om goede beslissingen te nemen in hun werk. En dat is dus wat we doen vanuit Datastromen. Samen met de waterschappen werken wij aan DAMO en andere software oplossingen die dit mogelijk maken.

Misschien nog even een toelichting voor wie DAMO niet kent?

DAMO is eigenlijk een set van Logisch Datamodellen. Die modellen kun je zien als kasten met lades vol informatie. We hebben DAMO-afvalwaterketen, maar ook DAMO Watersysteem en DAMO Keringen. De uitdaging voor elke ‘kast’ is steeds om te zorgen dat we van alle waterschappen de juiste informatie ontvangen. Compleet en up-to-date. De data vanuit de ‘verzamelkasten’ wordt verwerkt voor verschillende toepassingen. Bijvoorbeeld voor een kaart van Nederland waarop je alle rioolleidingen van waterschappen en gemeentes ziet. Deze leidingen sluiten op elkaar aan en door data vanuit de waterschappen en gemeenten samen te brengen, ontstaat een kaart waarop het hele leidingstelsel te zien is. Dat is bijvoorbeeld waardevol en handig voor assetmanagers die verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud van die leidingen. Om dergelijke kaarten compleet te maken, zijn we afhankelijk van de informatie die waterschappen aanleveren. Als omgevingsmanager speel ik daar een rol in.

Hoe vul je jouw rol als omgevingsmanager in?

Bij Aa en Maas keek ik vooral vanuit mijn eigen waterschapsbelang naar DAMO, terwijl ik als hWh-omgevingsmanager juist kijk vanuit het gezamenlijk belang. Wat wij doen moet toegevoegde waarde hebben voor alle waterschappen. Een van mijn uitdagingen is dat nog niet alle waterschappen op dezelfde versie van DAMO zitten. Dat heeft meestal te maken met capaciteit, kennis of prioritering. Mijn missie is om helder te krijgen welke waterschappen achterlopen en waarom dat zo is. Dan ga ik het gesprek aan: waar loop je tegenaan? Welke uitdagingen hebben jullie? Hoe kunnen we jullie ondersteunen?

Wat vind je het leukste aan je werk?

Dat ik doorlopend in contact ben met alle waterschappen. Dat gaat me heel natuurlijk af, want door de jaren heen heb ik een groot netwerk opgebouwd binnen de waterschappen en ik vind het echt leuk om betrokkenheid te creëren. Verder wil ook graag het verhaal van hWh uitdragen naar de waterschappen. Ze zeggen nu nog vaak ‘jullie daar in Amersfoort’, maar we zijn niet ‘de ander’. We zijn juist van en voor de waterschappen. Ik kies er trouwens bewust voor om nog een dag per week voor Aa en maas te blijven werken. Dan blijf ik daar ook betrokken en bovendien ervaren waterschappers me daardoor toch meer als ‘een van hen.’

Welke stippen aan de horizon zie je voor de komende jaren?

Ik zou het mooi vinden als alle waterschappen kwalitatief goed data leveren en dat we als hWH daarin kunnen faciliteren. Ik wil er ook werk van maken dat alle waterschappers weten dat ze invloed hebben op DAMO.. Je kunt je aansluiten bij een van de DAMO-gebruikersgroepen. Dan kun je meepraten en meedenken over de manier waarop we informatie verzamelen en objecten beschrijven binnen DAMO. Dat willen we voor iedereen zo helder mogelijk hebben.